10 redenen waarom een logo belangrijk is voor de huisstijl van uw bedrijf
Het vestigen van een merkidentiteit is erg belangrijk voor bedrijven om hun omzet en klantenbereik te vergroten.
In deze context moeten professionals die voor alle bedrijven werken hun zichtbaarheid op meerdere platforms verbeteren.
Statistisch gezien kan het consistent vertegenwoordigen van het merk op alle platforms, digitaal of anderszins, de omzet met 23% verhogen. Een praktisch element dat hierbij in overweging moet worden genomen, is het logo van het merk.
Het logo is immers het eerste wat consumenten opvalt, en een goed ontworpen logo kan hun belangstelling lange tijd vasthouden.
Niet alleen is het het gezicht van het bedrijf, maar het logo benadrukt ook de fundamentele missie van het merk.
In wezen beginnen consumenten via het logo een bedrijf te identificeren. Wereldwijd herkent bijvoorbeeld 94% van de consumenten het merk Coca-Cola alleen al door naar het logo te kijken.
Om de merkwaarde en populariteit van uw bedrijf te verhogen, is het van cruciaal belang om dit onderdeel strategisch te ontwerpen. In dit artikel leest u wat u kunt verwachten van een logo ontwerp en waarom het waardevol is voor merken.
Bij de Kern: Wat zijn logo’s?

Typisch is dat een logo de naam en het doel van een bedrijf weergeeft door middel van visuele details zoals vormen, teksten en afbeeldingen. In de meeste gevallen bevat een goed logo ontwerp al deze elementen in samenhang.
Het is echter essentieel om te vermelden dat een overtuigend merklogo meer doet dan alleen het bedrijf vertegenwoordigen.
Professionals kunnen ook de boodschap of het verhaal overbrengen via hun logo met het juiste strategische logo ontwerp.
Na verloop van tijd verbinden gebruikers een bedrijf met het logo dat ze opmerken. Dit zorgt voor een emotionele associatie, merkherkenning en vertrouwen.
Visuele elementen van een Logo
Een goed logo voor een bedrijf bestaat uit bepaalde elementen die eendrachtig en consistent werken om het merk te vertegenwoordigen. Deze elementen zijn de volgende.
Afbeelding
De afbeelding in het logo kan variëren, van eenvoudige statische symbolen tot complexe patronen.
Hier is het van cruciaal belang om rekening te houden met de grootte van het beeld en de plaatsing van het beeld voor de beste zichtbaarheid. Bovendien is het essentieel dat de afbeelding schaalbaar en duidelijk is.
Typografie
In het algemeen heeft de typografie van een logo betrekking op het lettertype of de tekst die zichtbaar is in het logo. Hier moeten de ontwikkelaars consistentie behouden in de plaatsing en het uiterlijk van de tekens. In het algemeen kan men kiezen tussen het plaatsen van de volledige merknaam, één letter (bijv. beginletter), of een monogram.

Kleur
De kleur van het logo is van cruciaal belang om een visuele voorstelling van het merk te geven. Het kiezen van de juiste kleur kan namelijk de algemene waarde van het bedrijf laten zien. Als uw bedrijf bijvoorbeeld een toepassing biedt voor casual gebruik, kenmerken felle kleuren een sociaal en leuk gevoel. Aan de andere kant geven metallic opties een modern en professioneel gevoel aan het logo.
Een ander punt om op te letten is het kleurenpalet. Zakelijke professionals kunnen ervoor kiezen een of meer kleuren aan het logo toe te voegen. Ook hier is consistentie noodzakelijk.
Statistisch gezien kan het aanhouden van een enkel kleurenpalet voor het logo en promotionele inhoud de merkherkenning met ongeveer 80% verhogen. Voor het beste logo ontwerp, gebruik dan een één of drie kleuren combinatie.

Tagline
De tagline staat meestal net onder het logo en bevat een vooraf bepaalde slagzin of zin. In de meeste gevallen verduidelijkt de tagline waar het merk over gaat of is het gewoon een haakje om potentiële klanten aan te trekken.
Een tagline en logo samen kunnen dienen om meer kijkers aan te trekken; het is echter niet verplicht om beide toe te voegen.
De noodzaak van branding voor bedrijfsgroei

Het opbouwen van een merkimago/identiteit is zeer belangrijk voor een onderneming om haar bereik en impact te vergroten.
In de eerste plaats is het in staat om een mening over het bedrijf te vormen voor consumenten. Later zou uw bedrijf mogelijk meer naamsbekendheid en klanten kunnen verwerven.
- Bekendheid: De branding verbetert de populariteit van een bedrijf bij de algemene kopersbasis.
- Marktgeldigheid: Consumenten vertrouwen liever op bedrijven die een hoge acceptatie in de markt hebben. Een professionele en gepolijste branding strategie verhoogt de merknaam en het imago.
- Meer business: Met de juiste strategieën voor het vestigen van het merkimago van het bedrijf, zal een bedrijf waarschijnlijk meer populariteit en klanten krijgen.
- Verhoog de tevredenheid van werknemers: Merkpopulariteit impliceert dat de meeste consumenten het bedrijf zouden herkennen. Bijgevolg zouden de werknemers die voor het genoemde merk werken, respect en geloofwaardigheid winnen in de gemeenschap. Dit verbetert op zijn beurt de tevredenheid en loyaliteit van de werknemers tegenover de onderneming.
- Meer verwijzingen: Branding stelt gebruikers in staat om vertrouwen in een bedrijf te ontwikkelen en zich met het bedrijf te blijven bezighouden. Later verwijzen deze klanten het merk door naar andere potentiële kopers via mond-tot-mondreclame.
- Merkpromotie: Branding initiatieven verhogen de zichtbaarheid van het merk bij de kijkers, en dat bevordert indirect de diensten/producten van het bedrijf. Bijvoorbeeld, het tonen van een aantrekkelijke tv-reclame met het merklogo zou de interesse van een kijker wekken. Later, als ze een product met hetzelfde logo zien, zouden ze zich de advertentie herinneren die ze leuk vonden. In de meeste gevallen leidt dit later tot een succesvolle conversie.
Voordelen van het ontwerpen van een logo om de branding van uw bedrijf te versterken
Zoals eerder gezegd kan een goed geplaatst en correct ontworpen logo inderdaad leiden tot meer conversies.
Natuurlijk zijn er meer voordelen van een logo in het algemeen, en die worden hieronder genoemd.
1 – Ontwikkelt de eerste indruk

Zonder twijfel is de eerste indruk van cruciaal belang voor een bedrijf. Statistieken tonen aan dat consumenten gemiddeld ongeveer 0,05 seconden nodig hebben nadat ze een merk hebben opgemerkt om hun eerste mening te vormen.
Daarom moeten merkfunctionarissen nauwkeurige maatregelen nemen om deze eerste indruk gedenkwaardig te maken. Logo’s vervullen deze taak goed.
Hier, terwijl het ontwerpen van de genoemde logo, moet u overwegen welke indruk ze willen maken op het doelpubliek.
Bedrijven die een professioneel gerichte dienst aanbieden, moeten zich richten op het creëren van een verfijnde indruk. Evenzo moet een merk dat communicatie of sociale diensten aanbiedt een logo ontwerpen dat er uitnodigend en leuk uitziet.
Hier is een duidelijker begrip van uw doelgroep essentieel. Op die manier kunnen marketeers een passende branding strategie plannen om de sterkste indruk en interactie te bewerkstelligen.
2 – Laat een bericht zien
Voor alle ondernemingen is hun missie of boodschap van cruciaal belang. De werknemers zijn er immers van afhankelijk om hun toekomstige doelstellingen te plannen en de beoogde consumenten te bereiken. Hier is een logo nuttig als het visueel toont aan het publiek een idee over het merk.
Daarom moeten ontwerpers van het merklogo een consistent gevoel geven aan dit element in termen van tekst, kleur en beeldmateriaal. Hoewel het toevoegen van de bedrijfsnaam nuttig is, is het benadrukken van het doel van het bedrijf even essentieel.
3 – Creëer een merkidentiteit

Over het algemeen merken consumenten eerst het logo op voordat zij een nieuw merk leren kennen of volgen. Bij het vaststellen van de merkidentiteit is het logo dan ook de eerste stap voor alle bedrijven.
Om op te merken, moeten bedrijfsfunctionarissen zich serieuzer concentreren op het consistentieaspect van het logo. Het gebruik van hetzelfde lettertype of dezelfde kleur die in het logo van de marketingcampagnes voor het merk zichtbaar zijn, is hier een effectieve tactiek.
Ook het logo is in wezen een vertegenwoordiger van een onderneming. In het algemeen verhoogt de groeiende populariteit van het merk het herkenningspotentieel van het logo en vice versa.
4 – Het maakt het bedrijf opmerkelijk

Het duurt ongeveer 5-7 indrukken voordat consumenten zich een bedrijf herinneren. Een logo slaagt erin om zo’n indruk te creëren.
Daarom moeten bedrijfsleiders zich concentreren op het ontwerpen van een opvallend en uniek logo dat het merk goed vertegenwoordigt.
Over het algemeen vindt het publiek het makkelijker om een bedrijf te onthouden als ze een overtuigend logo ontwerp zien. Ze kunnen zich snel en automatisch met het merk associëren als ze het logo opmerken wanneer ze het zien.
Hier is het toevoegen van een spannend kleurenpalet, een onvergetelijke of ironische quote, of een leuke lay-out geschikt.
5 – Verbetert de loyaliteit van klanten aan een merk

In termen van merkentrouw is het logo van een onderneming een opvallende vermelding. Over het algemeen beginnen consumenten, na meerdere indrukken door het logo, zich psychologisch aan de herinnering te hechten.
Na verloop van tijd overwegen zij de producten en diensten van het bedrijf te proberen. Over het geheel genomen zet een goed gevormd logo op doeltreffende wijze een eerste subtiele belangstelling van de consument om in loyaliteit voor het merk.
Bedrijven verdelen hun producten of koopwaar immers met hun logo om de verkoop te verbeteren.
Verschillende bedrijven verstrekken gratis merchandise of producten zoals T-shirts met opvallende logo’s om de naamsbekendheid te vergroten.
6 – Vertegenwoordigt de professionaliteit van een merk
Klanten worden duurzame klanten van een bedrijf als zij het bedrijf geloofwaardig en betrouwbaar vinden.
Met name logo’s maken dit in hoge mate mogelijk tijdens merkpromotie. De meeste consumenten richten zich namelijk niet op marketingcampagnes of innovatieve strategieën.
Aan de andere kant, als ze het bedrijfslogo herkennen, zouden ze het zonder extra overwegingen vertrouwen. Met een professioneel uitziend logo kunnen merken een toename van hun reputatie verwachten.
7 – Ontwikkel vertrouwen bij de doelgroep

Over het algemeen vertrouwen consumenten een bedrijf waarvan zij weten dat het hen als zijn belangrijkste prioriteit beschouwt. Ze kunnen van deze merken een hoger niveau van ondersteuning en voordelen verwachten, die tegemoetkomen aan hun persoonlijke voorkeuren.
Aangezien een logo een bedrijf en zijn doel bij de kijkers bekrachtigt, is het van cruciaal belang om het te ontwerpen met de doelgroep in gedachten.
Als uw merk artikelen/diensten ontwikkelt en levert voor een oudere bevolkingsgroep, moet u een beeld of patroon weergeven dat hen zou aanspreken.
Op dezelfde manier, als de primaire doelgroep is een bepaalde carrière gebied, typografie of ontwerp-elementen benadrukken hun punt van belang toe te voegen.
Ook de achtergrondkleur kan klanten een bepaald beeld van het bedrijf geven. De blauwe kleur wekt bijvoorbeeld vertrouwen; de meeste bedrijven gebruiken deze kleur voor hun logo’s.
8 – Bouw een emotionele band op

Bijzondere logo’s kunnen een emotionele reactie bij de kijkers teweegbrengen.
Aangezien het het eerste element is dat iemand opvalt, is de kans groter dat hij een emotionele band met het logo ontwikkelt dan met de informatie die hij later te weten komt.
In de toekomst, wanneer een persoon zich het bedrijf of zijn diensten herinnert, zal hij zich het logo het eerst herinneren.
Bovendien hebben consumenten uit hun mogelijkheden de neiging een emotionele band te ontwikkelen met hun favoriete merken. Dat schept een soortgelijke band met het logo.
Over het geheel genomen worden consumenten trouwe klanten van een merk als ze er positieve herinneringen aan hebben of er een persoonlijke band mee hebben.
Een aantrekkelijk logo trekt de aandacht van de klant en kan, in tegenstelling tot slecht getekende logo’s, een onmiddellijk gevoel van comfort creëren.
9 – Trekt nieuwe klanten aan

Momenteel geven de meeste consumenten de voorkeur aan aantrekkelijkheid boven functionaliteit om een eerste indruk te maken.
Dit is vergelijkbaar met het logo; gebruikers zouden een merk met een kleurrijk logo ontwerp eerder vertrouwen dan een saai, monochroom patroon.
Ook geeft het ontwerp potentiële kijkers een indruk van het bedrijf of zijn diensten.
Wanneer iemand een merk niet kent maar een aantrekkelijk logo ziet, is de kans groot dat hij het uitprobeert.
10 – Concurrentievoordeel
Wat de merkvoordelen voor een bedrijf betreft, helpt het logo het bedrijf te onderscheiden van andere concurrenten.
Het zou inderdaad meer aandacht trekken als u een duidelijk logo ontwerpt met opvallende contrasterende of aanvullende elementen.
Daarna kunnen veel potentiële klanten nieuwsgierig worden naar het product/de dienst/het bedrijf en ervoor kiezen boven andere keuzes.
Ook is de kans groter dat ze het merk onthouden als het logo een uniek ontwerp heeft. Hier zijn het toevoegen van opvallende elementen of animaties in het logo haalbare en toch onderscheidende voorbeelden die u kunt gebruiken.
Waarom een logo belangrijk is (om de populariteit van het merk te verbeteren)
Een goed en aantrekkelijk logo verschilt van bedrijf tot bedrijf, afhankelijk van de beoogde boodschap, het logo ontwerp, en de doelgroep.
Hoewel het antwoord op de vraag wat een opvallend logo is subjectief is, zijn bepaalde doelen de moeite waard om op te merken.
- In plaats van opzichtige elementen, moet u zich richten op hoe het de doelgroep zal beïnvloeden; houd rekening met hun interesses en creëer het logo dienovereenkomstig.
- Bij logo’s die meer op tekst zijn gericht (bijv. woordmerklogo’s), moet u ervoor zorgen dat de tekst zichtbaar en gemakkelijk te lezen is.
- Het is essentieel om het logo te laten opvallen ten opzichte van andere beschikbare opties door het ontwerp onderscheidend te maken.
- Maak veelzijdige logo’s die geschikt zijn voor merkpromotie via verschillende mediakanalen.
Conclusie
Al met al geeft een goed ontworpen logo het overzicht van een bedrijf weer en trekt het de eerste belangstelling van de kijkers.
Bedrijven moeten zich dus richten op het ontwikkelen van een kwaliteitslogo-ontwerp in termen van groeiende merkpopulariteit.