Wat is een logo precies? Een goed ontworpen logo zal, in een ideale wereld, dienen als een visuele pleitbezorger voor uw bedrijf. Het brengt cruciale informatie over uw merk over aan uw doelpubliek. De kosten van een logo ontwerp en het is de ideale techniek om contact te leggen met uw klanten en consumenten.
Het logo zal veel gewicht in de schaal leggen, aangezien het vaak het eerste is wat de aandacht trekt.
Zoals ontwerper Milton Glaser ooit zei: “Een ontwerp lokt drie reacties uit: ja, nee, en WOW!”
Ongetwijfeld streeft u naar WOW met uw merkambassadeur.
Het logo is niet beperkt tot de voorkant van een fysieke winkel of tot de visitekaartjes die worden verstuurd om diensten te promoten. Schaalbaarheid en aanpasbaarheid zijn cruciale onderdelen van het ontwerp, omdat uw logo zal moeten communiceren via alle marketingkanalen, groot en klein.
Hoe maak je een logo? Een stap voor stap gids
1. Stel uw creatieve briefing samen
Of u nu een logo ontwerpt voor een klant of voor uw eigen professionele logo ontwerp voor het bedrijfsleven, het hebben van een duidelijke richting is van cruciaal belang voor elk logo ontwerp. Die richting wordt gegeven door de creatieve opdracht.
Als je met een klant te maken hebt, voer dan een lang gesprek of een reeks gesprekken. Onderzoek het bedrijf, zijn doelomschrijving, de diensten die het aanbiedt en de boodschap die de klant aan zijn of haar klanten wil overbrengen.
Let op factoren zoals de toon van het bedrijf (is het meer officieel of informeel? ), de kleuren en lettertypes die momenteel worden gebruikt in het ontwerp van het bedrijf, en alle andere elementen die in het logo moeten worden weergegeven.
Ten slotte moet u ervoor zorgen dat u een logo laat ontwerpen waarin het tijdschema van het project, de te leveren prestaties en het overeengekomen budget voor de uitvoering zijn vastgelegd.
Wat je zoekt in een creatieve briefing is het volgende:
- Een duidelijke richting en doel voor het logo
- Marktsegmentatie en demografie
- Markt- en concurrentieonderzoek
- Specificaties voor kleuren, lettertypes en andere elementen die moeten worden geïntegreerd
- Tijdschema, doelstellingen en financiële beperkingen
2. Wees een Schets Kunstenaar
Nu de creatieve opdracht is vastgesteld, is het tijd om creatief te zijn.
Zelfs als u zeker weet dat uw logo digitaal, met behulp van een computer, zal worden afgewerkt, is het altijd een goede manier om te proberen met de beproefde methode van het maken van een logo met pen, potlood en papier. Vermijd de verleiding om het proces te verkorten; krabbels zijn een plezierig en essentieel aspect van het ontwerpen.
Veronderstel dat uw klant logo ideeën heeft aangereikt met de letter S als lettertype. Hoewel je er altijd naar moet streven om ideeën te maken die de aanbeveling van de klant volgen, als de ontwerper op een idee komt dat het gebruik van het lettertype niet nodig heeft maar toch de boodschap overbrengt, schets het dan. Je gaat bijna zeker veel ontwerpen ter goedkeuring voorleggen, dus je kunt op dit moment op zijn minst alternatieven onderzoeken.
Aan het eind van deze fase zou u een behoorlijk concept moeten hebben van twee tot vier sterke opties om verder te gaan.
Wat u wilt bereiken in de schetsfase:
- Overweeg onconventionele oplossingen.
- Gebruik analoge hulpmiddelen zoals pen, potlood en papier.
- Wees nooit bang om mogelijkheden te onderzoeken.
- Om naar de volgende fase te gaan, kies ontwerpen waar je gepassioneerd over bent.
3. Denk aan kleur, lettertype en andere details
Als je te maken hebt met een professioneel logo ontwerp op basis van letters, kun je ofwel bestaande lettertypes verkennen of je eigen lettertype ontwerpen. Een ding om in gedachten te houden bij het creëren van letter-gebaseerde logo’s is om ze niet overdreven rommelig te maken. Hou ook rekening met de toon die een lettertype geeft aan een ontwerp.
- Serif lettertypes worden vaak gezien als betrouwbaar, standvastig en respectabel, maar iets formeler.
- Schreefloze lettertypes worden beschouwd als actueler, en zijn ook zuiverder en eenvoudiger.
- Schriftlettertypes geven een logo een creatievere, vaak vrouwelijke toon.
- Een andere optie is het gebruik van een nieuw lettertype met vreemde elementen zoals tekens, stippen en aanhangsels.
Een overmatig aantal kenmerken in een logo-ontwerp opnemen kan het memo-effect ervan verminderen.
4. Mock Ups en feedback op eerste ontwerpen
U kunt ervoor kiezen om uw mock ups in potlood en papier stijl te houden, vergelijkbaar met uw tekeningen, maar polijst ze enigszins door ze glad te strijken en uw kleur, lettertype, en andere details selecties toe te voegen.
U kunt ook uw ontwerpgereedschap bovenhalen en een paar virtuele mockups maken. Deze hebben niet dezelfde hoeveelheid tijd en werk nodig als het eindproduct, maar ze moeten de kijker wel een redelijk idee geven van hoe het eindproduct eruit zal zien.
Welke kenmerken je moet zoeken in feedback:
- Probeer contact te maken met je beoogde publiek.
- Geef verschillende alternatieven
- Vraag specifiek naar wat zij prettig vinden en wat niet voor hen werkt.
- Bereid je voor om openhartige input te integreren in ontwerpkeuzes.
5. Ontwikkel het Logo
U zou nu het logo moeten kennen dat u in het eindproduct zult gebruiken. Controleer of het voldoet aan de toon, boodschap en feedbackbehoeften van de creatieve briefing.
Sommige ontwerpers gebruiken liever een computer om logo’s te maken dan te tekenen. Het hangt allemaal af van je talentniveau, je vertrouwdheid met scannen/uploaden en elektronisch schetsen.
Van potloodtekening tot virtueel logo, het is tijd om uw ontwerp om te zetten in het formaat dat nodig is voor een logo. De precieze stappen kunnen verschillen afhankelijk van uw ontwerpprogramma. Upload of scan uw tekening naar het programma.
U kunt een muis gebruiken of een tekentablet dat met uw applicatie praat. Uiteindelijk gaat het erom wat werkt voor u en uw logo.
Trek de paden na om de virtuele botten van uw logo te maken, en speel dan met de versieringen. Dit is het moment om te experimenteren met lijndikte, hoek, curve, plaats van het lettertype, en andere kenmerken.
6. Krijg meer feedback
Nu is alles tijd om terug te keren naar het veld. Richt u tot het gewenste publiek voor het logo en de firma die het vertegenwoordigt.
Vergeet niet dat een van de belangrijkste aspecten van dit logo de herkenbaarheid is.
Het doel ervan is om in de gedachten te blijven van de mensen die het bekijken, afgezien van het overbrengen van een boodschap.
Laat uw testpubliek dus het logo zien en vraag hen dan het uit het hoofd te tekenen. Wat herinneren ze zich? Herinneren ze het zich?
Verzamel ten slotte informatie over wat uw logo echt zegt tegen de mensen die het zien. Motiveert het hen om contact op te nemen met het bedrijf dat het vertegenwoordigt?
Eindoordeel
Tegen die tijd moet u een goed inzicht hebben in het ontwerp dat volgens u zal werken, waarom u denkt dat het zal werken, en hoe het moet worden uitgevoerd. Ga terug naar het ontwerp in het ontwerpprogramma met de laatste ideeën en breng de nodige wijzigingen aan.
Toets uw ontwerp aan het doel van het logo dat u hebt gekozen.
Bedenk dat u een logo zoekt dat:
- Gedenkwaardig
- Flexibel
- Aantrekkelijk
- Bij bericht
- Beknopt
- Verantwoordelijk
- Inspirerend
Lees de creatieve opdracht nog eens door om er zeker van te zijn dat je aan alle eisen van de klant hebt voldaan, en controleer het ontwerp in het programma.
Als je de procedure lijst hebt afgewerkt, moet je zeker voelen dat je het ideale logo hebt gemaakt!
Vind u het toch lastig om zelf een logo te ontwerpen? En wilt u een logo laten ontwerpen? Laat je logo dan hier ontwerpen!