Heb je je ooit afgevraagd hoeveel een op maat gemaakt logo kost? Dit is waarschijnlijk de meest gestelde vraag in de grafische ontwerp industrie. In dit artikel leg ik uit hoeveel een aangepast logo ontwerp u eigenlijk kan kosten. U zult leren waarom het ene logo drastisch duurder kan zijn dan het andere. Ik zal u ook de factoren presenteren die de kosten van uw logo kunnen bepalen. Vervolgens zal ik u ook een eenvoudig kostenoverzicht geven, voordat u een project inhuurt – als u een bedrijfseigenaar bent. Zodat u de voors en tegens van elke optie kunt afwegen om de juiste beslissing voor u te maken. Als u een grafisch ontwerper bent, zal dit u ook een idee geven van waar u staat in de markt. Dus beginnend met de meest voor de hand liggende vraag die mensen vaak stellen:
Hoeveel kost een logo?
Een logo kan u bijna niets kosten als u een jonge ontwerper op Fiverr inhuurt (zo laag als €5) of het kan u honderdduizenden euro’s kosten – als u een bureau als Pentagram inhuurt.
- De kosten van uw logo hangen sterk af van WIE u kiest om mee te werken: een freelancer, of een agentschap?
- En ook hoe ervaren ze zijn, en waar ze gevestigd zijn?
- Berekenen ze een uurtarief of wordt het een project met een vaste prijs?
- En als dat laatste het geval is, hoeveel revisies zijn er dan inbegrepen?
- En natuurlijk, wat is de omvang van het werk – wat zijn de te leveren prestaties?
Het gaat zelden alleen om het logo zelf-u zult waarschijnlijk de hele merkidentiteit nodig hebben, zelfs als u een klein bedrijf of een startup bent. Zoals u ziet, zijn er veel factoren die de kosten van uw logo kunnen bepalen.
1. Logo ontwerp prijsfactoren
Laten we het eerst hebben over wat de prijs van een logo bepaalt – wat zijn de factoren die de prijs van een logo bepalen. Zoals hierboven vermeld, hangt de prijs van een logo af van de ontwerper of het ontwerpbureau en hun vaardigheidsniveau of ervaring.
Afgezien van deze factoren, zullen sommige ontwerpers en bureaus u een “value based fee” aanbieden. Dus als u een groot bedrijf bent dat veel baat zal hebben bij het werk (of als er een groot risico is), dan zal het bureau u ook dienovereenkomstig een offerte doen.
Logo Ontwerp prijsfactoren:
- Ervaring – Een ervaren ontwerper met een solide portfolio (met een specifieke stijl, of ervaring in de industrie) zal een veel hoger tarief hebben dan een pas afgestudeerde grafisch ontwerper.
- Expertise – Wat is de diepte van het onderzoek, en de mate waarin ze gaan in hun proces – dit zal de prijs sterk beïnvloeden, maar een solide strategie is de fundamentele stap in een ieder logo ontwerpproces.
- Locatie – Als u een ontwerper inhuurt die gevestigd is in een land waar de kosten van levensonderhoud zeer laag zijn, b.v. India, dan zal de offerte onvergelijkbaar zijn met die van ontwerpers die b.v. in de VS wonen.
- Job type – vele ontwerpers en bureaus rekenen per uur, maar sommigen rekenen een vast tarief – zij zullen u meestal een aangepaste offerte na het eerste gesprek, of zodra de omvang van het werk is goed gedefinieerd.
- Concepten – Hoeveel concepten wilt u voorgelegd krijgen? De meeste professionals zullen u 3 logo concepten presenteren en misschien een ronde van revisies inbegrepen.
- Deliverables – Het gaat zelden alleen om dat ene primaire logo. U heeft dat logo waarschijnlijk nodig in verschillende oplages, kleurversies, specificaties over lettertypes en kleurenschema. U hebt waarschijnlijk de hele merkidentiteit nodig die wordt geleverd met een stijlgids.
Inzicht in deze factoren kan u helpen de kosten van een logo ontwerp af te wegen tegen de kwaliteit en waarde die u krijgt. En dit brengt ons dichter bij het praten over de waarde van het krijgen van een kwaliteitslogo en een merkidentiteitssysteem.
2. Waarom is logo ontwerp zo waardevol?
Een logo is een van de meest waardevolle merkactiva van een onderneming (naast haar naam) en is zeker het meest zichtbare. Maar zoals u al weet, gaat het zelden om het logo op zich, het gaat meestal om het hele identiteitssysteem, en de strategie erachter.
Dus als u een bedrijf begint, wilt u er natuurlijk alles aan doen om uw merk een sterke aanwezigheid te geven. U hebt een uniek, gedenkwaardig logo nodig dat mensen zich kunnen herinneren en waaraan ze een betekenis kunnen toekennen. Zodat ze zich een weg kunnen banen door uw concurrentie en uw merk kunnen identificeren. Met een goede branding kunt u uw kans op succes op de markt echt vergroten. En als u op zoek bent naar een rebranding, wat betekent dat u al een logo heeft maar dat u het moet veranderen. Wel, dan is de waarde van een nieuw logo nog groter, omdat u al weet dat u iets beters nodig hebt. U weet dat u een merk moet creëren dat u kan helpen beter te communiceren, uw bedrijf sneller te laten groeien, en meer te converteren!
Zoals u ziet is het ontwerpen van een logo geen 5 minuten werk zoals sommige mensen denken. En ja, de beste logo’s zijn eenvoudig van vorm en ze zien er misschien uit als iets makkelijks om te doen, maar geloof me dat is niet zo. Logo ontwerp is een iteratief proces – wij ontwerpers brainstormen en schetsen vaak een heleboel ideeën. Dan voeren we er een paar uit en verfijnen en tweaken ze tot we bij het uiteindelijke ontwerp zijn. Er wordt dus veel nagedacht, ontworpen, getest, gefaald en opnieuw ontworpen. Het proces kan weken of zelfs maanden duren als u een origineel kwaliteitslogo voor uw merk wilt. De uitdaging is namelijk om iets te ontwerpen dat zo eenvoudig is, maar toch onderscheidend en passend, zodat het jaren en zelfs decennia voor u kan werken. Want een goed logo moet tijdloos zijn, dus u krijgt in principe maar één kans om uw logo goed te krijgen voordat u geld in uw marketing gaat steken. En dit geldt vooral als u al een gevestigd bedrijf bent – het is erg duur om later uw logo te veranderen en een nieuwe merknaam te kiezen. Dit komt omdat uw logo letterlijk overal is, het is op uw visitekaartjes, marketing collaterals, website, t-shirts, promotionele artikelen, noem maar op. Uw logo is in feite het middelpunt van alle merkcommunicatie – het is het meest zichtbare element van uw merk. En naast uw merknaam is het de meest waardevolle troef van uw branding.
3. Logo ontwerp kostenverdeling
Aangezien u al weet wat de prijs van een logo bepaalt en waarom een goed logo uiterst belangrijk is, zal ik u nu een overzicht geven van de mogelijkheden die er zijn om uw logo te laten maken.
- Lage kosten
- Middenklasse
- High-end
In principe kunnen we de aanbieders van logo ontwerpdiensten indelen in de drie hierboven genoemde categorieën.
Dus te beginnen met de low cost of budget optie.
1. Voordelig logo ontwerp
U zou kunnen overwegen om een aantal online logomakers te gebruiken waar u gratis of voor een paar euro een paar logo’s kunt genereren – maar GEEN enkel serieus bedrijf zou dat moeten doen! Wat heeft het voor zin om een of andere mashup, generieke en lage kwaliteit graphics te krijgen? -Het is veel beter om een logo ontwerper in het buitenland in te huren.
Een andere optie zou zijn om zelf een logo te ontwerpen met behulp van een aantal doe-het-zelf hulpmiddelen. Ondernemers zijn vaak erg creatief, maar het probleem is dat ze de vaardigheden missen (het gebruik van de software, de principes van het ontwerp, enz.) Niet-ontwerpers weten meestal niet hoe ze hun idee moeten uitvoeren op een manier die esthetisch aantrekkelijk is, een vaardigheid die met ervaring komt. Daarom denk je er misschien aan om een goedkope ontwerper op Fiverr in te huren – maar ook dit is een slechte optie voor jou. Denk er eens over na – €5 is niet veel als je bedenkt hoeveel moeite een ontwerper moet doen om iets echt op maat en origineel te maken. Maar als u besluit dit te doen, verwacht dan ofwel amateuristische of generieke ontwerpen of zelfs een aantal gestolen afbeeldingen. Niet goed voor uw merk. En bovendien: Zou u zich comfortabel voelen als u weet hoe belangrijk uw logo is en er toch maar €5 voor betaalt? Een andere optie zou zijn om een wedstrijd te organiseren op sites zoals 99designs en daar heb je waarschijnlijk al eens van gehoord-maar ook dat zou ik niet aanraden. Hoewel het misschien goed klinkt voor u als klant – het krijgen van vele ideeën van verschillende ontwerpers voor slechts een paar honderd euro (het kost €599 om een logo wedstrijd te organiseren op 99designs). Weet echter dat geen enkele serieuze ontwerper echt zijn tijd zal investeren in het deelnemen aan sommige wedstrijden wetende dat hij een zeer kleine kans heeft om te winnen en er hoogstwaarschijnlijk met niets zal vandoor gaan. Verwacht dus middelmatige 99 ontwerpen, maar er is er niet één goed!
2. Middenklasse logo ontwerp
Laten we het nu hebben over de mid-range optie en hier hebben we alle onafhankelijke ontwerpers en kleine ontwerpstudio’s, toch? Nu, de meer ervaren ontwerpers die gespecialiseerd zijn in branding (net als ikzelf) zullen je een prijs geven van rond de €10k en meer.
Dus als ze ervaren zijn, dan hebben ze een goede portfolio en dit is wat ze doen voor de kost! Dus u betaalt hen en zij werken rechtstreeks met u samen en zij zullen zich volledig op uw project toeleggen. En dit is waarschijnlijk de beste manier voor de meeste klanten om een kwaliteitslogo en identiteitssysteem te krijgen binnen een redelijk budget. En dan, afhankelijk van verschillende factoren, kunnen kleine bureaus u tussen de €10.000 en €100.000+ in rekening brengen. En weer hangt het af van de reputatie van het bureau, de locatie, ervaring, de omvang van uw werk, enzovoort. Maar weet dat het inhuren van een klein ontwerpbureau niet noodzakelijk beter is dan het inhuren van een solo specialist. Senior ontwerpers werken meestal direct met u samen, voeren sneller uit en leveren creatiever werk.
3. High-end branding
Deze optie gaat veel verder dan alleen het ontwerpen van logo’s. We denken hierbij aan gerenommeerde bureaus zoals Pentagram (kijk bij meer top grafische ontwerpbureaus). Het inhuren van een gerenommeerd bureau kan u honderdduizenden en zelfs miljoenen euro’s kosten, maar u krijgt dan wel het volledige merkidentiteitssysteem dat vaak gepaard gaat met merkstrategie en meer.
Top-notch bureaus voeren vaak marktonderzoek en concurrentie-analyse uit om erachter te komen hoe uw merk zich op een goede manier kan onderscheiden. Ze hebben creatieve teams in dienst die uw project vanuit alle invalshoeken benaderen, zodat het werk aan absolute topnormen voldoet. Dit is meestal een goede optie voor meer veeleisende klanten, die behoefte hebben aan uitgebreide branding diensten en die de prijs niet erg vinden.
4. Hoe uw budget te plannen
Nu u een idee hebt van wat er nodig is om een logo te ontwerpen en hoeveel het kan kosten, laten we het eens hebben over het plannen van uw budget. De beste manier om uw logobudget te plannen is de omvang van het werk nauwkeurig te bepalen en dan wat budget opzij te zetten om te zien wat verschillende verkopers binnen dat budget voor u kunnen doen.
Want als het om uw merk gaat, wilt u vast niet te veel betalen voor alleen een logo, toch? Maar laat me je hier stoppen! Want denken aan je logo als een KOST is verkeerd! U moet uw denkwijze veranderen en uw logo zien als een INVESTERING, niet als een kostenpost. Het is een investering die u doet in iets dat uiterst belangrijk is voor het succes van uw bedrijf. Denk er eens over na – is het krijgen van de laagste, beste prijs belangrijker? Of is het resultaat van de beste kwaliteit belangrijker? En natuurlijk wilt u het beste logo dat u kunt krijgen voor het geld dat u uitgeeft. De truc is om de omvang van het werk goed te definiëren en na te denken over alle te leveren prestaties – is het alleen het logo, of een volledige merkidentiteit? Heeft u het ontwerp nodig van visitekaartjes, briefpapier, een homepage? Zou u ook baat hebben bij een merkstrategie? En hoe zit het met het maken van een stijlgids? Als je geen duidelijk idee hebt van de omvang van het werk, dan raad ik je aan om gewoon op websites als Behance en Dribble te gaan kijken. Zoek dan het branding werk dat je bevalt, en maak op basis daarvan een lijst van je verwachtingen. En dat brengt ons bij het praten over het betalen voor je logo een vast tarief versus een uurtarief.
5. Logo prijzen: vast tarief vs. uurtarief
Projecten kunnen onverwacht zijn, en klanten vragen vaak om een eenvoudig logo ontwerp, maar dan realiseren ze zich vaak dat ze veel meer nodig hebben dan dat-zo verandert de omvang van het werk en dit kan frustratie veroorzaken aan beide kanten. Als de ontwerper u per uur en voor elke revisie rekent, dan doet het er niet toe hoe snel hij werkt, of hoe snel hij wil werken.
Als je daarentegen een afspraak maakt over de omvang van het werk, dan betaal je een vast tarief en wordt de ontwerper niet gestraft voor het snelle werken. Dat klinkt ook veel beter voor de klant – op die manier kan hij de totale investering inschatten. Als bedrijfseigenaar heb je misschien een bepaald budget gereserveerd voor dit project. En het klinkt ook goed voor creatieven omdat ze weten dat ze betaald krijgen voor het resultaat! Dus dan is het aan hen hoe snel ze leveren wat ze beloofd hebben, toch? Er is hier meer transparantie aan beide kanten als het gaat om het berekenen van een vast tarief voor logo ontwerp. Of als je per uur betaalt, heb dan op zijn minst een overeenkomst met de ontwerper over de omvang van het werk dat moet worden gedaan in een bepaalde tijdlijn. Want als u per uur betaalt, dan wilt u weten hoe lang dit project gaat duren, zodat u de totale kosten kunt schatten. Bijvoorbeeld: als de ontwerper €100 per uur rekent en zegt dat op basis van uw eisen… Dan kan het project ongeveer 2 weken duren (wat ruwweg 100 uur is) dan zouden de totale kosten rond de €10k liggen Dus natuurlijk, als uw budget slechts €5k is, dan wilt u niet dat dit project wordt onderbroken of vast komt te zitten in eindeloze revisies die u uiteindelijk een fortuin gaan kosten. En dat is waarom ik per project reken (zoals veel professionele ontwerpers doen) omdat het mij en mijn klant wat duidelijkheid geeft vanaf het begin. Aangezien u weet hoe u uw budget goed kunt plannen laten we het nu hebben over wie u moet inhuren voor logo ontwerp.
6. Wie in te huren voor logo ontwerp
Of u nu een startup bent of een bestaand bedrijf dat een kwaliteitslogo nodig heeft, een deskundige freelancer inhuren levert u een logo van hoge kwaliteit voor een fractie van de prijs van een bureau. Een ervaren ontwerper die gespecialiseerd is in logo’s en branding (zoals ikzelf) kan u voorzien van kwaliteitsontwerpen, maar voor veel minder dan een gevestigd bureau u in rekening zou brengen.
En dit is vooral waar als de ontwerper eerder bij een gerenommeerd bureau heeft gewerkt – dat is een mooie deal! Zij zouden uw project behandelen als ze daar nog steeds werkten – zij zouden degene of iemand van het team zijn die het werk werkelijk doet. Zonder te hoeven betalen voor de overhead van het bureau, het kantoor, andere werknemers enz. Dus daarom is het inhuren van een freelancer, een expert op het gebied van branding, waarschijnlijk voor de meesten de beste prijs/kwaliteit optie. U hoeft alleen maar rekening te houden met de eerder genoemde factoren – zoals de ervaring van de freelancer, hun expertise, en hun locatie, enzovoort. En ook een aantal factoren met betrekking tot de opdracht zelf, zoals uw verwachtingen van het aantal logo concepten & revisies en het te leveren resultaat natuurlijk. En het is niet alleen dat u een goede kwaliteit krijgt voor een veel lagere prijs, maar een solo freelancer kan ook creatiever, toegewijder en flexibeler zijn met uw project. Dus laten we het nu eindelijk eens hebben over waarom een goed logo ontwerp niet goedkoop is.
7. Waarom een goed logo niet goedkoop is
Er zijn zoveel verschillende merken en dus ook zoveel verschillende logo’s. Het wordt dus steeds moeilijker om iets te ontwerpen dat zo eenvoudig is, maar tegelijkertijd uniek en memorabel. Degene die aan uw aangepaste logo gaat werken, moet u eerst interviewen (ik geef ontdekkingsworkshops en ontwikkel een strategie voorafgaand aan het ontwerp).
Serieuze ontwerpers moeten uw bedrijf leren kennen, uw concurrentie onderzoeken, een probleem bedenken en een oplossing vinden – en dat kost allemaal tijd. Ontwerpers moeten vaak vele stappen doorlopen in hun proces voordat ze komen tot dat uiteindelijke logo dat u mooi vindt. En dan gaan ze door de productiefase om de deliverables voor u te maken. Want veel ondernemers realiseren zich eigenlijk niet dat ze meer nodig hebben dan alleen een logo. Vaak heeft u dat logo nodig in meerdere lockups en verschillende kleurversies. En u heeft dat logo nodig in meerdere kleurruimtes zoals RGB en CMYK en misschien Pantone. Dan moeten er ook vele bestandsformaten worden gegenereerd zoals AI, PDF, JPG, PNG, SVG enzovoort… zowel vector als raster bestanden. En je hebt misschien ook een stijlgids nodig die je lettertypen en kleurenschema specificeert en misschien andere ondersteunende visuals. Zodat uw merk er consistent uitziet en het logo op de juiste manier wordt toegepast in veel verschillende toepassingen. Dus is het alleen het logo of de hele merkidentiteit? En heb je een stijlgids nodig? Het is echt belangrijk om het proces van logo ontwerp te begrijpen en te weten wat u krijgt – of niet krijgt – voor het geld dat u uitgeeft. En als interessante bonus heb ik voor u twee verhalen voorbereid over de kosten van beroemde logo’s.
8. De kosten van beroemde logo’s
Het zou u kunnen verbazen hoeveel deze logo’s eigenlijk kosten, maar neem het met een korreltje zout. Wist je dat de Nike “Swoosh” misschien wel een van de meest bekende “goedkope” logo’s is?
In 1971 kreeg Carolyn Davidson de opdracht het beroemde now-logo te ontwerpen voor slechts 35 euro (ze studeerde toen nog grafisch ontwerp). Ze vroegen Carolyn een logo voor schoenen te ontwerpen dat “iets met beweging te maken had” – en dat was de hele opdracht. Ze presenteerde vijf verschillende ontwerpen, waaronder de Swoosh die op een vleugel lijkt en verwijst naar Nike, de Griekse godin van de overwinning. En het mooiste van alles, de oprichter van Nike, Phil Knight, vond het ook niet echt mooi, zei hij: Maar een paar jaar later, na enorm succes, gaf Knight Carolyn een diamanten ring met de swoosh erin gegraveerd, en hij gaf haar ook aandelen in Nike aandelen die toen een waarde hadden van $1.000.000 Een ander interessant verhaal over beroemde logo’s en hun kosten is de BP rebranding. In 2001 gaf de oliegigant BP het creatieve bureau Landor Associates en het reclamebureau Ogilvy & Mather (en hun PR) de opdracht om het “Groene Schild”-logo te vervangen door het huidige heliosymbool en een omringende identiteit en campagne te creëren. De rebranding van BP kostte 4,6 miljoen euro en de lancering van die rebranding maar liefst 211 miljoen euro!
Als het gaat om de rebranding van een gevestigd bedrijf, dan is de uiteindelijke prijs meestal een fractie van de totale lanceringskosten. Zoals u kunt zien, kan de uitvoering van een logo concept zelf u bijna niets kosten. Waar u voor betaalt is de strategie – de ontdekkingsfase en het creatieve denken dat voorafgaat aan het logo ontwerp. Het is al het zwoegen en harde werken van een ontwerper of een team van ontwerpers die samenkomen om een groot probleem voor uw bedrijf op te lossen.
Conclussie
Logo’s ontwerpen is GEEN 5 minuten werk, zoals sommige mensen misschien denken. Ja, het ziet er eenvoudig uit, maar het is NIET gemakkelijk om tot dat eenvoudige logo te komen. Als het op logo ontwerp aankomt, krijg je echt waar je voor betaald, maar de beste kosten-baten verhouding voor de meeste starters zou zijn om ofwel een senior freelance ontwerper of een klein ontwerpbureau in te huren. Dit kan u overal kosten van slechts enkele duizenden tot enkele tientallen duizenden euro’s. Maar onthoud, terwijl het nu misschien duur voor u lijkt-zie dit eerder als een investering in het opbouwen van een sterk merk. Iets dat u in staat zal stellen uw bedrijf te laten groeien sneller met een goede, kwaliteit design. Dus zowel: ervaren ontwerpers als gerenommeerde kleine ontwerpbureaus zullen de vaardigheden hebben om u een kwaliteitslogo te bezorgen, maar zonder de bank te breken. En als je op zoek bent naar een op maat gemaakt logo, stuur me dan gewoon een email.
Wil je toch zelf een logo maken? Klik dan hier om te lezen hoe dat moet!