Er zijn talloze manieren om naamsbekendheid te genereren, maar geen enkele is beter dan het creëren van het perfecte logo. Uw logo kan (en moet) overal opduiken, van uw verpakking tot uw sociale media. Het is voor klanten vaak het makkelijkst te onthouden en kan snel hun geheugen opfrissen als ze nadenken over waar ze gaan winkelen. Dus, hoe kunt u ervoor zorgen dat uw logo effectief is?
Als we het vakantieseizoen induiken, is het belangrijk om na te denken over hoe goed uw branding werkt voor uw bedrijf. Er zijn tal van overtuigende statistieken die aantonen hoe belangrijk branding is – zoals het feit dat 44% van de mensen cadeaus voor de feestdagen kopen van bedrijven die ze al trouw zijn!
Begrijp waarom uw logo zo belangrijk is
Voordat we in onze gids duiken voor het maken van het perfecte logo, laten we het hebben over waarom logo ontwerp zo belangrijk is. We hebben al gezegd dat uw logo dient als een memorabel nietje voor klanten. Na een paar keer uw logo te hebben gezien, hebben potentiële klanten veel meer kans om eerste en terugkerende klanten te worden.
Dit werkt echter alleen als uw logo uw bedrijf accuraat weergeeft en positieve gevoelens van vertrouwen opwekt. Bovendien moet uw logo tijdloos zijn, zodat u het over een paar jaar niet hoeft bij te werken.
Dus, hoe kunt u ervoor zorgen dat uw logo aan al deze voorwaarden voldoet? Wij zijn hier om u door het proces te loodsen.
Doe wat marktonderzoek
Voordat u aan de tekentafel gaat zitten, is het belangrijk om wat marktonderzoek te doen. Bij het ontwerpen van een logo moet u rekening houden met de industriestandaarden en met de behoeften en wensen van uw doelklanten.
U hebt nu waarschijnlijk wel een idee van wie uw doelklanten zijn, en ook van uw naaste concurrenten. Deze twee belangrijke groepen nader bekijken is eenvoudig! Laten we er eens induiken.
Onderzoek uw publiek
Welke gemeenschappelijke interesses hebben uw doelklanten die u kunt aanspreken? Wat zijn enkele andere merken of stijlen die zij leuk vinden? Door te kijken naar de sociale media-activiteit van je publiek, kun je een idee krijgen van wat hen boeit en hoe je je branding kunt gebruiken om een passende emotionele respons op te roepen.
Onderzoek uw concurrenten
Hoe branding uw concurrentie zichzelf? Wat voor soort logo ontwerpen gebruiken ze om merkherkenning te creëren?
Als u naar de concurrentie kijkt, wilt u twee lijsten maken: een lijst van wat u bevalt en een lijst van wat u niet bevalt. Het doel is om van anderen te leren, niet om na te bootsen, dus doe inspiratie op en let op wat nog niet gedaan is.
Onderzoek Succesvolle Logo Ontwerpen
Ga verder dan uw concurrentie en neem een kijkje naar logo-inspiratie getrokken uit succesvolle logo ontwerpen. Let op de manier waarop bedrijven visuele eenvoud bereiken zonder emotionele complexiteit te verliezen. Let goed op het gebruik van ontwerpelementen zoals afbeeldingen, kleuren en lettertypes – iets waar we het zo meteen uitgebreid over zullen hebben!
Brainstorm over uw merkidentiteit
Als u de laatste tijd niet veel aan uw merkidentiteit hebt gedacht, is het tijd om het onderwerp opnieuw te bekijken. Naast het onderzoeken van uw klanten en concurrentie, is het belangrijk om naar binnen te kijken en na te denken over wat uw bedrijf op een unieke manier te bieden heeft. Goede producten alleen zorgen immers niet voor vertrouwen en loyaliteit van de klant – de identiteit of “persoonlijkheid” van uw bedrijf speelt ook een grote rol.
Uw Waarden
Denk eerst na over uw bedrijfswaarden. Wat zijn de doelen of doelstellingen die voor u belangrijk zijn en die uw manier van zakendoen bepalen? Welke waarden offert u nooit op, zelfs niet als dat betekent dat u meer tijd neemt of meer investeert in uw productie?
Een paar voorbeelden van overtuigende zakelijke waarden zijn:
- het verminderen van milieuverspilling en het gebruik van gerecycleerde materialen
- het bevorderen van het welzijn van uw gemeenschap
- samenwerken met liefdadigheidsinstellingen of non-profitorganisaties die iets teruggeven aan een belangrijk doel
- het creëren van meer werkgelegenheid voor mensen in nood
Wat uw waarden ook zijn, het is belangrijk om ze in uw branding in te bouwen. Klanten hebben hun eigen waarden die ze willen handhaven wanneer ze een aankoopbeslissing nemen.
Uw imago
Denk naast uw merkwaarden ook na over het imago dat u voor uw bedrijf wilt creëren. Hoe wilt u dat mensen zich voelen als ze in contact komen met uw marketing of uw producten en diensten kopen?
Het kan helpen om uw ideale imago op te splitsen in bijvoeglijke naamwoorden. Hier zijn een paar voorbeelden van bijvoeglijke naamwoorden die u kunnen helpen om uw ideale imago te definiëren:
- opwindend en avontuurlijk
- speels en luchthartig
- professioneel en betrouwbaar
- innovatief en grensverleggend
- praktisch en probleemoplossend
Deze bijvoeglijke naamwoorden kunnen u helpen bij het ontwerpen van uw logo en de stijl van uw logo.
Stel een Logo Mood Board samen
Nu is het tijd voor het leuke gedeelte! Het maken van een logo “mood board” is een geweldige manier om te beginnen met wat van uw onderzoek en brainstormen aan het werk te zetten. Vraag uw team om hun input als u nadenkt over ontwerpelementen zoals kleur, lettertype en stijl voor uw nieuwe logo.
Kleurenpsychologie
Heb je ooit gehoord van kleurenpsychologie? Het uitgangspunt is dat verschillende kleuren specifieke emoties oproepen, wat betekent dat u de emotionele respons die u wenst kunt opwekken door de juiste kleuren te gebruiken.
Een logo met een witte achtergrond kan bijvoorbeeld gevoelens opwekken van frisheid, reinheid en mogelijkheden. Een logo met een zwarte achtergrond kan gevoelens of verwachtingen oproepen van macht, mysterie of luxe. Warme kleuren, als geheel, worden vaak ervaren als energiegevend, terwijl koele kleuren vaak als rustgevend worden ervaren.
Door twee tot drie kleuren in uw logo te gebruiken, kunt u een gedurfd ontwerp maken zonder de zintuigen te overweldigen of een verwarrende emotionele reactie te creëren.
Lettertype Selectie
Uw lettertype geeft klanten ook een idee van hoe ze uw merk moeten ervaren. Elk jaar dat voorbijgaat, zien we tientallen nieuwe lettertypes toegevoegd aan de design canon. Terwijl sommige tijdloos blijven (hallo, Helvetica), raken andere (ahem, Comic Sans) uit de gratie.
Bij je onderzoek is het je waarschijnlijk opgevallen dat geweldige logo’s lettertypen gebruiken die passen bij het imago van het merk. Een gekruld en schattig lettertype zou bijvoorbeeld perfect passen bij een bakkerij of een speelgoedbedrijf, maar je zult zoiets speels waarschijnlijk niet aantreffen in het logo van een advocatenkantoor. Het omgekeerde is ook waar; het klassieke, professionele lettertype dat door een advocatenkantoor wordt gebruikt, zou niet op zijn plaats zijn in het logo van een speelgoedbedrijf.
Vergelijk een paar lettertypes met de bijvoeglijke naamwoorden die je eerder hebt bedacht. Zorg ervoor dat de typografie die je gebruikt overeenkomt met je imago en waarden. Houd het bij één of twee lettertypes om ervoor te zorgen dat uw logo er strak en leesbaar uitziet.
Vind de perfecte gratis logo generator
Je hebt je moodboard klaar en het is tijd om het perfecte logo te gaan creëren. Moet je van de ene dag op de andere het grafisch ontwerpen onder de knie krijgen? Het antwoord is nee!
Logonest biedt een logo generator die voor iedereen makkelijk te gebruiken is. We hebben tonnen sjablonen om mee te beginnen en bieden aanpassingsopties van boven tot onder. Bouw voort op een van onze meesterlijk ontworpen sjablonen en pas uw kleurkeuzes, lettertypes, tekst en afbeeldingen aan om tot een ontwerp te komen dat de boodschap overbrengt waar u zo hard aan gewerkt heeft!
Waarom onderscheidt Logonest zich? Het is echt gratis! U kunt uw logo maken, opslaan en gebruiken zonder een cent uit te geven, wat betekent dat u meer kunt investeren in uw advertentiecampagne en uw producten of diensten.
Bovendien genereert onze logomaker veelzijdige logo’s van hoge kwaliteit die u op verschillende platforms kunt gebruiken. Omdat 73% van de klanten een aankoopbeslissing neemt via meerdere kanalen, is het belangrijk dat uw logo er goed uitziet op sociale media, websites, drukwerk en meer.
Logo testen
Als u uw logo hebt gemaakt, is het tijd om het te testen. Stuur uw logo ontwerp naar vrienden, familieleden en collega’s en vraag hen welke emoties uw logo bij hen oproept. Wat verwachten ze van uw bedrijf, niet gebaseerd op wat ze al kennen, maar op het logo dat u hebt gemaakt?
Omdat onze logomaker gratis te gebruiken is, kunt u uw ontwerp zo vaak aanpassen als u nodig hebt. Ons doel is te garanderen dat u weggaat met een logo ontwerp dat precies de boodschap overbrengt die u in gedachten had toen u het creëerde.
Het creëren van het perfecte logo is eenvoudig met Logonest
Het creëren van het perfecte logo is de eerste stap in het onder controle krijgen van uw merkidentiteit. U wilt een logo dat net zo hard en succesvol werkt als u. Met Logonest kunt u een logo ontwerpen dat uw verhaal vertelt met een tijdloos, helder, veelzijdig ontwerp.
Waar wacht u nog op? Ga naar onze logo generator en begin met het creëren van het perfecte logo voor uw bedrijf!
** Lukt het je zelf niet goed om een logo te ontwerpen? Kijk hier dan wat het kost om een logo te laten ontwerpen door Logonest.