Het ontwerpen van een origineel logo is een kunst, en zoals alle kunstvormen, is het onderhevig aan inspiratie versus kopiëren. Er bestaat zoiets als merkinspiratie, maar er is een dunne lijn tussen geïnspireerd zijn en regelrecht ontwerpplagiaat. Dit is vergelijkbaar met het plagiaat waarmee studenten tijdens hun school- en studietijd te maken krijgen bij het schrijven van een paper. Tijdens hun studie aan de universiteit moeten studenten verschillende papers onderzoeken en schrijven en controleren of ze uniek zijn voordat ze worden ingeleverd.
De duivel zit in de details!
Wanneer u een logo ontwerpt, haalt u inspiratie uit verschillende bronnen en het kan moeilijk zijn voor de ontwerper om te begrijpen of hij een reeds bestaand logo opnieuw heeft ontworpen. Een interessante suggestie is om je logo in een schrift te beschrijven en het op plagiaat te controleren met https://gradesfixer.com/plagiarism-checker/. Als de plagiaat-checker een soortgelijke logobeschrijving op het internet vindt, dan moet je die opzoeken en waarschijnlijk twee keer nadenken over de uniciteit ervan. Deze methode zal vooral goed werken voor jonge ontwerp- of kunststudenten, omdat zij hun creativiteit moeten ontwikkelen en van hun fouten moeten leren.
Hoe kan een algemene toeschouwer naar de logo’s kijken die voor hem worden gepresenteerd en onderscheid maken? Hoe kunnen ze zien welke legitiem is en welke gekopieerd? Of dat ze elk op zich uniek zijn? Zij moeten naar de details kijken en in staat zijn onderscheid te maken!
Auteursrechtelijke kwesties
Rechtszaken over handelsmerken zijn er in overvloed. De kans dat mensen in de war raken van de ontwerpen en het associëren met een ander merk of entiteit is een bedreiging voor de oorspronkelijke eigenaren. In 2017 spande PayPal bijvoorbeeld een rechtszaak aan tegen Pandora voor zijn rebranded logo, dat de letter ‘P’ symboliseert. Het was een veel getwitterde zaak over auteursrecht op ontwerpen, waarin de algemene consumenten vocaal waren over hun verwarring over welk logo bij welk bedrijf hoorde. Pandora werd gedwongen haar logo te veranderen, en kwam met een ander logo, nog steeds met de letter “P”, maar in plaats van blauw, toonde het een vurige combinatie van blauw, indigo, en rood.
Op tekst gebaseerde logo’s zijn moeilijker van elkaar te onderscheiden omdat er maar zoveel lettertypen en zoveel kleuren zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan de merklogo’s van twee zeer bekende bedrijven, Carrier en Ford. Beide zijn op tekst gebaseerd en staan in een blauw ovaal geometrisch embleem. Als men echter goed kijkt, is het blauw in elk van de logo’s anders, en ook de gebruikte lettertypen zijn verschillend.
Gelijkenis door de geschiedenis heen
Als je logo plagiaat vermoedt tussen twee bekende merken, zal dat zeker een rechtszaak over auteursrechten opleveren, zelfs een eerstejaarsstudent rechten zal je dat vertellen. Maar wat moet een aspirant-ontwerper doen als hij per ongeluk een logo heeft geplagieerd van een bedrijf dat niet meer bestaat of slechts bekend was in een klein gebied?
Het bekende handelsmerk Airbnb heeft in 2014 zijn nieuwe logo ontwerp aangekondigd. En alles ging goed totdat een opmerkelijk gelijkend symbool dat werd gebruikt door een Japanse drive-in genaamd Azuma, ontworpen in 1975, ergens op het internet werd opgegraven. De gelijkenis is griezelig.
Het is gemakkelijker om de mate van inbreuk op het auteursrecht in een tekst vast te stellen, aangezien dit via software of zelfs handmatig kan worden gedaan. Bij visuele werken is dat echter een onmogelijke taak. Aangezien de meeste logo’s zijn gemaakt met een soortgelijk geometrisch patroon, is het een grotere uitdaging om de geïnspireerde en de gekopieerde te identificeren.
Geometrische gelijkenis
Veel merken creëren logo’s door hun naam om te zetten in een monogram. Dergelijke ontwerpen lijken op het eerste gezicht misschien niet eens op elkaar. Maar tenzij je er twee naast elkaar hebt, weet je niet eens meer welke van welk bedrijf is.
Twee beroemde modemerken Gucci en Chanel hebben hun logo’s laten ontwerpen door geometrische transformaties van twee ‘G’s en twee ‘C’s. Maar om een of andere reden, lijken ze bijna een spiegelbeeld van elkaar. Hoewel er een aantal opmerkelijke verschillen tussen hen zijn, kunnen advocaten gemakkelijk een strijd in de rechtbank beginnen vanwege deze creatieve interpretaties gelijkenissen.
Wanneer u een logo ontwerpt, kunt u niet te snel van mening zijn dat een logo gekopieerd of geplagieerd is. Een andere ontwerper simpelweg beschuldigen van kopiëren van jou kan averechts werken voor jou en je merk als de basis van de klacht niet juist is. Zelfs dan is het een kwestie van of de rechter subtiele verschillen kan ontdekken of niet.
Plagiaat checker
Upload je logo, afbeelding of bedrijfsnaam via onze website en laat onze jurist kosteloos controleren op uniekheid. Zekerheid voorop bij LogoNest!
Ga naar LogoNest Plagiaat Checker om je logo te uploaden en binnen 24 uur gratis advies te ontvangen van onze experts. Bescherm je merk en zorg voor een uniek logo met de hulp van LogoNest!