Je hebt een niche gekozen, je blog of website opgezet, en je bent klaar om de laatste hand te leggen aan je site voordat je live gaat en je boodschap aan de wereld gaat verspreiden.
Nu de belangrijkste website ontwerpen uit de weg zijn, is het tijd om je blog af te toppen met een cool logo!
Elke blog en website heeft een logo nodig, of je nu een kleine zakelijke blogger bent of een hobbyist met een schat aan kennis over een specifiek onderwerp.
Begrijp me niet verkeerd; je logo is niet alleen voor je blog. Je zult het ook gebruiken op je social media pagina’s – Facebook, Twitter, Instagram, enz. – om het woord over je blog en je persoonlijke merk te helpen verspreiden.
Waarom heb je een Blog Logo nodig?
In goede en slechte tijden zijn er miljoenen andere bloggers, en de kans is groot dat wat u ook van plan bent om over te schrijven, al eens eerder aan bod is gekomen. In feite zijn er meer dan 20 miljard blog post views op het platform van WordPress, en 77% van de internetsurfers (dat wil zeggen, iedereen) leest regelmatig blogs om informatie te krijgen.
Wanneer mensen voor de eerste keer op uw site komen, zullen ze een manier nodig hebben om u te onthouden uit alle andere blogs in uw niche. Zodra u een lezer verliest, is de kans klein dat ze u opnieuw zullen vinden, tenzij u een logo hebt – een visuele hint – die hen daarbij zal helpen.
Daarnaast zal het hebben van een blog logo je helpen:
Maak een goede eerste indruk. Als het goed ontworpen is, zal het onmiddellijk de interesse van uw lezers wekken en hen aanmoedigen om uw site te bekijken.
Positioneer uzelf als een autoriteit. Een logo vertelt uw lezers dat uw blog professioneel is, en dat u gekwalificeerd bent om over de betreffende onderwerpen te schrijven.
Bouw merkherkenning op. Als onderdeel van uw merk zal een logo u helpen op te vallen in uw niche en herkenning op te bouwen bij uw lezers.
Creëer een merkidentiteit. Uw logo is de basis van uw merk, en het zal u helpen een emotionele band met uw publiek te creëren die hen in loyale lezers verandert.
Soorten Bloglogo’s
Er zijn 9 verschillende soorten logo’s die onder 3 hoofdcategorieën vallen: Op pictogrammen gebaseerd, op tekst gebaseerd, en combinatiemerken (logo’s die zowel woorden als symbolen bevatten).
In het algemeen is het meest voorkomende type logo dat je op blogs ziet een woordmerklogo, of een logo dat is gebaseerd op de naam van je blog – of dat nu de volledige naam of een monogram is – en niets anders. Deze logo’s leggen veel nadruk op het lettertype dat je gebruikt. (We bespreken dit hieronder in meer detail.)
U kunt echter ook de weg van het combinatieteken bewandelen en een symbool vinden dat iets uitdrukt dat verband houdt met uw blognaam of het soort inhoud dat u zult posten.
We raden u af om alleen een pictogram te gebruiken, omdat het voor lezers moeilijker kan zijn om het logo met uw blog te associëren als uw naam er niet bij staat. Vergeet niet dat uw logo u kan helpen merkherkenning op te bouwen, dus u wilt een ontwerp dat uw publiek gemakkelijk kan onthouden.
Hier zijn enkele van de populairste soorten blogs en de logo’s die het beste bij elk type passen:
Persoonlijke blog:
Zoals we al zeiden, zijn deze blogs het meest geschikt voor woordmerk- of monogramlogo’s.
Zorg ervoor dat u uw eigen naam in uw logo gebruikt, zodat uw publiek uw logo kan identificeren met de stem die ze op uw blog zullen lezen – en waar ze hopelijk een band mee zullen krijgen. Misschien wilt u een handgetekend lettertype gebruiken, of een stijl die een handtekening nabootst, om een persoonlijk tintje toe te voegen.
Bedrijfslogo:
Als je al een bedrijf hebt, dan zou je ook al een logo moeten hebben! Merk op dat het Disney Parks Blog logo hetzelfde lettertype heeft als het normale Disney logo, maar met een kleine draai aan de kleur?
Marriott on the Move daarentegen gebruikt hun normale kastanjebruine palet, maar verandert het lettertype. Bij het kiezen van je logo, wil je dat het een variatie is op het bedrijfslogo dat je publiek al kent en herkent, zodat ze je blog gemakkelijk kunnen associëren met je bedrijf.
Niche blog:
Je hebt waarschijnlijk een “niche blog” als je schrijft over dingen zoals eten, mode, reizen, DIY, fitness, gaming, tech, ouderschap, enz. Met andere woorden, een niche blog is een blog dat zich richt op een publiek dat geïnteresseerd is in een specifiek onderwerp.
Om die reden zou u moeten overwegen een combinatiekenmerk te gebruiken voor uw bloglogo. Hiervoor moet je wel een beetje graven om te begrijpen welke iconen, lettertypes en kleuren het beste bij jouw niche passen. Tech Savvy Mama gebruikt bijvoorbeeld een blauw kleurenpalet om een gevoel van vertrouwen te creëren bij haar lezers, terwijl The Book Smugglers een schreeflettertype hebben dat hun logo een gevoel van tijdloosheid en traditionalisme geeft.
Als je andere blogs kent die in een vergelijkbare niche of branche zitten, bekijk dan hun logo’s en kijk of ze ontwerpelementen hebben die elkaar overlappen. Dat zou je een idee moeten geven van het soort logostijlen dat resoneert bij je doelgroep.
5 eenvoudige stappen voor het ontwerpen van een blog logo
1. Denk aan uw publiek.
Dit is misschien wel het belangrijkste deel van je hele logo ontwerpproces, omdat het de rest van de beslissingen die je maakt in de volgende stappen zal informeren.
Of je nu een lifestyle-, mode-, reis- of financiële blog hebt, het logo dat je ontwerpt moet resoneren met je specifieke publiek om effectief te zijn.
Denk na over je onderwerp, en bedenk dan wie je ideale lezer is voor dat onderwerp. Wat voor soort mensen zal uw blog aantrekken? Wie hoopt u te bereiken? Probeer enkele identificerende details op te schrijven over uw doelpubliek, inclusief hun vermoedelijke demografische gegevens en hobby’s.
Waarom is dit relevant? Wel, een logo dat gebruik maakt van dikke lettertypes en meerdere felle kleuren zou niet geschikt zijn voor een blog over depressie – net zoals wanneer u blogt over gezond leven, een logo met een minimalistische stijl en zwart als primaire kleur waarschijnlijk niet uw beoogde publiek zal aanspreken.
Zorg ervoor dat u een goed beeld hebt van de mensen die uw blog moet aantrekken voordat u verder gaat met stap 2.
2. Kies een kleurenpalet.
De kleuren die u in uw logo gebruikt, moeten consistent zijn met of een aanvulling vormen op het kleurenschema van uw blog of website.
Als u nog geen thema heeft gekozen voor uw website, alle kracht aan u; u kunt uw thema bouwen rond uw logo! In dit stadium hebben de meeste bloggers echter al een website, die meestal een sjabloon bevat (of, als je WordPress gebruikt, een thema).
Wat belangrijk is om te weten, is dat de kleuren die je kiest een bepaalde set emoties overbrengen op je publiek. Elke kleur heeft zijn eigen “persoonlijkheid,” en op zijn beurt, beïnvloedt mensen om onbewust te voelen of te denken over iets specifieks. Bijvoorbeeld, rood inspireert passie en energie, terwijl blauw doet denken aan vertrouwen, kracht en betrouwbaarheid. Doe uw onderzoek naar kleurenpsychologie voordat u beslist over het kleurenpalet van uw logo.
U moet zich ook bewust zijn van logokleurencombinaties die goed samenwerken en die niet goed samenwerken. Net zoals u wilt dat uw logokleuren uw website aanvullen, moet u er ook voor zorgen dat ze elkaar aanvullen – zowel qua uiterlijk als qua betekenis.
Kies bij het bepalen van uw logokleuren voor een totaal van 2 of 3 – meer dan dat en u zult waarschijnlijk uw boodschap verwarren met een rommelig ontwerp.
Hoewel het waar is dat digitale media zoals blogs en websites meer vergevingsgezind zijn van kleurrijke logo’s, als je van plan bent om ook offline te branding (zoals met visitekaartjes of swag), wil je een logo dat er net zo goed uitziet in print als het online doet.
3. Kies het juiste lettertype.
Als u hebt gekozen voor een woordmerklogo voor uw blog, dan is deze stap het belangrijkste onderdeel van uw logo. Uw lettertype zal het belangrijkste visuele element zijn waar uw publiek zich op richt, dus u zult er een willen kiezen die de persoonlijkheid van uw blog en merk het beste tot uitdrukking brengt.
(Zelfs als je een pictogram in je ontwerp hebt opgenomen, zal je lettertype nog steeds veel gewicht in de schaal leggen, dus sla deze stap niet over!)
Er zijn 4 hoofdtypen lettertypen die in logo’s worden gebruikt, hoewel bloglogo’s vaak de voorkeur geven aan scriptlettertypen en aangepaste lettertypen om een extra niveau van creativiteit aan het ontwerp te geven.
Net als bij de kleuren, moet(en) het(de) gebruikte lettertype(s) overeenkomen met het publiek van uw blog. Ook dit hangt af van de aard van uw blog; grote, funky lettertypes zouden bijvoorbeeld niet geschikt zijn voor een blog over belastinginformatie of accountancy. Als u echter een reisblog hebt, zijn leuke, onstuimige lettertypes waarschijnlijk wel de juiste keuze.
Zorg er ook voor dat u rekening houdt met de duidelijkheid; sommige lettertypes – vooral de meer “creatieve” die de bloglogo’s domineren – kunnen moeilijk te lezen zijn, wat het doel van een bloglogo tenietdoet.
Onthoud dat bezoekers van uw website de naam van uw blog in één oogopslag moeten kunnen lezen en herkennen aan het logo, dus als het een keuze is tussen een cool lettertype en een effen maar leesbaar lettertype, kies dan voor het laatste.
4. Maak een paar versies.
Op dit punt zou u een beslissing moeten hebben genomen over de individuele elementen van uw ontwerp (inclusief een pictogram als u er een gebruikt). Nu is het tijd om verschillende iteraties van uw logo te testen en te beslissen welke er het beste uit zal zien op uw website.
Misschien wilt u spelen met tinten van hetzelfde kleurenpalet of lettertypen uit dezelfde lettertypefamilie om er zeker van te zijn dat elk element goed samenwerkt.
Maak ook een paar verschillende lay-outs en pas de positie van elk element aan. Werkt het logo beter met de tekst vooraan in het midden? En met uw pictogram rechts? Ontwerp 4 of 5 versies van uw logo en kijk welke het beste het verhaal van uw blog vertelt.
Merk op dat de afmetingen van het logo plaatsingsgebied verschillen van thema tot thema, afhankelijk van de website hosting platform dat u gebruikt. Op sommige zal het logo-gebied vrij klein zijn, terwijl het op andere vrij groot kan zijn. Hoe groot uw logo ook is, het moet duidelijk en goed leesbaar zijn. Test uw logo dus eerst op verschillende afmetingen voordat u een definitief ontwerp kiest, om te zien of de resolutie goed is.
5. Kies een logo-ontwerptool
Als je eenmaal een idee hebt van hoe je logo vorm zal krijgen, is het tijd om het daadwerkelijk te maken!
Als je de doe-het-zelf-route wilt volgen, kun je ontwerptools zoals Photoshop gebruiken, online of softwarematige logomakers, of zelfs logomaker-apps proberen als je onderweg moet ontwerpen.
Hier zijn een paar van onze favoriete opties:
Adobe Photoshop – Adobe is een professioneel gereedschap dat door ontwerpers wordt gebruikt. Je kan er professionele logo’s mee maken, maar je moet wel betalen voor de software – en het is een beetje een leercurve om de software onder de knie te krijgen. Als je geen ervaring hebt met grafisch ontwerpen, is dit misschien niet de beste optie voor jou.
PicMonkey – PicMonkey is een cool programma. Het is gratis te gebruiken en biedt een online logo maker. Het heeft niet alle toeters en bellen van Photoshop, maar je kunt er toch een fatsoenlijk logo mee maken.
Canva – Dit is een ander ontwerp platform met een logo maker optie. Hoewel het vooral gericht is op ontwerpsjablonen voor sociale media, kun je het ook gebruiken om een logo voor je blog te maken.
Bonus Stap: Voeg uw logo toe aan WordPress
Als een van de meest populaire blog hosting diensten, maakt WordPress het super eenvoudig om je logo te uploaden!
Zodra je je ontwerp hebt gemaakt, wil je een transparant logobestand (PNG) gebruiken, zodat het er op elk oppervlak goed uitziet.
Log in op je WordPress website en klik op “Aanpassen”.
Selecteer vervolgens de balk “Titel, slogan en logo van de site”. In het nieuwe gedeelte dat opent, klikt u op de knop “Logo toevoegen”.
Kies hier “Bestanden uploaden” en upload uw logo. Klik op de knop “Als logo instellen” in de rechterbenedenhoek, en dat is het! Uw logo zou nu in de header van uw blog moeten verschijnen.
Over naar jou
Nu je weet hoe je een logo voor je blog maakt, is het tijd om je voet op het gaspedaal te zetten.
Veel bloggers zien het ontwerpen van een blog of website als een bijzaak, maar als u een goede indruk wilt maken op uw publiek en professioneel en geloofwaardig wilt overkomen, heeft u een goed ontworpen logo nodig om uw stempel op het web te drukken.
Als je klaar bent om te beginnen met ontwerpen, ga dan naar onze logo maker om te beginnen!
Toch laten uitbesteden?
Merk je zelf dat het je niet echt lukt? Vraag jij jezelf ook weleens af: “Wat kost het om een logo te laten ontwerpen?“