Denk aan het slechtste logo dat je ooit hebt gezien. Wat schiet je te binnen? Als je moeite hebt om er een te bedenken, is dat niet verwonderlijk.
Goede logo’s blijven hangen. Slechte niet.
Dat is wat het ontwerpen van een logo anders maakt dan het ontwerpen van andere branding materialen. Webbanners, advertenties en social media-posts hebben elk hun eigen ontwerpdoelstellingen, maar geen enkele is er zo op gericht om herinnerd te worden als een logo.
Sommige van de beste logo’s zijn het minst ingewikkeld – denk aan de Nike swoosh of de gouden bogen van McDonald’s. Ted Kaye, van de North American Vexillological Association, zegt dat vlagontwerpen zo eenvoudig moeten zijn dat een kind ze uit het hoofd kan tekenen. Hetzelfde geldt voor logo’s.
Uw logo is niet uw merk – dat bouwt u apart op – maar het wordt wel het gezicht van uw merk. Het zal verschijnen op uw website, uw producten, uw marketing, uw in-store bewegwijzering, en zowat elke andere plaats waar mensen interageren met uw merk.
Ongeacht uw budget, u verdient een logo waar u zich goed bij voelt. In deze gids leiden we u door elke stap van het proces om een bedrijfslogo vanaf nul te maken – van het kiezen van een kleur tot het inhuren van een ontwerper – met de hulp van echte in-house designers.
Waar is een bedrijfslogo voor?
Een logo is een symbool dat uw merk en de persoonlijkheid van uw merk vertegenwoordigt door middel van een zo eenvoudig mogelijk beeld. Logo’s belichamen uw merk in de gedachten van uw klanten. Zonder een logo hebben ze niets om zich aan vast te klampen. Hier is waarom:
- Mensen leren van visuele signalen: als er iets is over uw merk dat u uw klanten wilt laten weten, dan zegt de wetenschap dat beelden effectiever zijn dan woorden om dat over te brengen.
- Met logo’s kunt u merkartikelen maken: Merkartikelen kunnen worden uitgedeeld op beurzen, cadeau worden gedaan aan potentiële klanten en zelfs in de winkel worden verkocht. Een goed gesprek kan veel sneller worden vergeten dan de merkpen die een klant op de bodem van zijn tas vindt.
- Logo’s bieden een visuele basis voor grafisch ontwerp: Merkconsistentie is een belangrijk element in het ontwikkelen van een blijvende indruk. Door een definitieve weergave van uw merk te hebben op het meest basale niveau, hebt u iets om op terug te grijpen bij het ontwerpen van andere marketingelementen. Lees hier meer over waarom een logo belangrijk is.
- Logo’s helpen u zich te onderscheiden van de concurrentie: Bepaalde symbolen of iconen worden geassocieerd met bepaalde industrieën. Denk maar aan de vele medische bedrijven die variaties van een rood kruis gebruiken in hun logo’s. Wanneer er veel bedrijven zijn die om dezelfde markt concurreren, is het van groot belang dat u zich onderscheidt, zodat u wordt opgemerkt en herinnerd.
Een logo biedt vele voordelen, dus het is niet moeilijk te begrijpen waarom bijna elk bedrijf er een heeft. Zonder logo komt onprofessioneel over. Het komt over als onwettig, zelfs onbetrouwbaar. In veel gevallen kan het zelfs nuttig zijn om een logo te maken voor een persoonlijk merk.
We laten u zien hoe u stap-voor-stap uw eigen logo kunt ontwerpen aan de hand van ons eigen voorbeeld – LawnPure – om het proces te illustreren.
Hoe ontwerp je een logo vanaf nul: Een stap-voor-stap gids
Of u nu zelf een logo ontwerpt, een ontwerper in de arm neemt of een online-logomaker gebruikt, het proces verloopt in dezelfde 7 stappen:
- Ontwikkel uw merkidentiteit
- Kies kleuren die uw merk weerspiegelen
- Kies een lettertype
- Maak verschillende ruwe versies
- Krijg feedback
- Polijst uw winnende ontwerp
1. Develop your brand identity
“Merkidentiteit” is een verzamelnaam voor de visuele elementen van uw merk: alles van uw merkkleuren tot uw logo en de manier waarop elementen van uw merk zijn vormgegeven. Deze visuele elementen werken samen om uw merk te onderscheiden in de hoofden van uw klanten.
Voordat u begint met het schetsen van ontwerpen voor uw logo, wilt u een idee hebben van de identiteit van uw merk. Stel uzelf om te beginnen de volgende vragen:
- Waarom bent u uw bedrijf begonnen?
- Welke waarden zijn belangrijk voor u als bedrijf?
- Wat onderscheidt u van de concurrentie?
De onderscheidende kenmerken van uw merk – wat is het belangrijkst voor u en wat zal het meest herkenbaar zijn voor uw klanten – liggen in de antwoorden op deze vragen. Voordat u uw pen op papier zet, voordat u uw kleuren en esthetiek kiest, vraag uzelf dan af wie u bent.
Maak je geen zorgen als je deze vragen niet meteen kunt beantwoorden. Ze zijn een startpunt, bedoeld om over na te denken. Maar als je er eenmaal over hebt nagedacht, ben je in een betere positie om een logo te ontwerpen dat je effectief onderscheidt.
Om u een beter inzicht te geven in dit proces, hebben we met echte interne ontwerpers van het Shopify-kantoor gewerkt aan een logo voor LawnPure – onze eigen, niet-echte lijn van biologische, op citrusvruchten gebaseerde, chemicaliënvrije gazonverzorgingsproducten.
We begonnen met het creëren van een “mindmap” voor onze merkwaarden. Mindmappen is een visuele brainstormtechniek. Je begint met een centraal idee (je merk, in dit geval) en brengt je gedachten in kaart door sleutelwoorden en gerelateerde concepten rond dat centrale idee te verbinden.
Mindmapping kan alleen of in een groep worden gedaan en is een geweldig hulpmiddel om uw ideeën te heroriënteren of nieuwe ideeën te creëren. Bij merkontwikkeling is het perfect om tot een consensus te komen rond een coherente merkidentiteit.
Op basis van onze mindmap konden we een conceptueel sterk merk ontwikkelen, waardoor het gemakkelijker werd om vragen te beantwoorden die ons zouden helpen begrijpen wat ons merk onderscheidde van de concurrentie:
Waarom zijn we ons bedrijf begonnen?
We zijn ons bedrijf begonnen omdat we een gezond, groen gazon wilden hebben waar onze kinderen en huisdieren veilig op konden spelen. De huidige chemische meststoffen zijn geweldig voor het behoud van een groen gazon, maar na behandeling zijn ze vaak giftig. Meststoffen op azijnbasis zijn veiliger, maar lang niet zo effectief. Toen we geen effectieve natuurlijke meststof konden vinden, besloten we onze eigen meststof te maken.
Welke waarden zijn belangrijk voor ons als bedrijf?
Bij LawnPure hechten we waarde aan ethische, veilige methoden van gazononderhoud en insectenpopulatiecontrole. Wij geloven dat de sleutel tot menselijke welvaart ligt in wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling van veilige, effectieve en duurzame gazonverzorgingsproducten. Wij zijn voorstanders van een duurzaam milieu. Wij geloven dat de mensheid de plicht heeft ons milieu te beschermen voor onze eigen veiligheid en die van toekomstige generaties.
Wat onderscheidt ons van de concurrentie?
Agrarische biotechnologie (of “agritech”) wordt geteisterd door hebzucht van bedrijven, onveilige praktijken en onzorgvuldige veronachtzaming van de duurzaamheid van de planeet. We hebben genoeg rechtszaken gezien over gezondheids- en milieukwesties om te weten dat de grote agro-industrie meer geeft om bedrijfswinst dan om de veiligheid van hun klanten, werknemers en toekomstige generaties.
Wat LawnPure onderscheidt is onze wens om verandering door te voeren. Ons team van wetenschappelijke onderzoekers wijdt zijn leven aan het creëren van veilige, effectieve producten voor duurzame landbouw op de lange termijn. In een wereld van bedrijfsmatige onzorgvuldigheid is LawnPure als een frisse wind die net zo fris is als uw natuurlijk verzorgde gazon.
Het nadenken over onze merkidentiteit bracht onze creatieve geesten aan het stromen. We hadden nog geen vast logo ontwerp, maar we waren wel in staat om uit te vinden welke waarden ons ontwerp moest uitstralen.
2. Zoek ontwerpinspiratie
Beginnen is vaak het moeilijkste deel van een creatieve onderneming. Het is goed als je een idee hebt, maar soms is het probleem dat je te veel ideeën tegelijk hebt.
Analyseverlamming treedt op wanneer je zoveel ideeën hebt dat je ze niet meer kunt analyseren en geen beslissing meer kunt nemen.
Om analyseverlamming te voorkomen, moet u creatie niet zien als een taak om iets uit het niets op te bouwen. Zie het in plaats daarvan als een puzzel: het logo bestaat al in je hoofd, je hoeft alleen de stukjes in elkaar te passen door gebruik te maken van gevestigde ontwerpprincipes.
Leer de taal van logo’s spreken door zoveel mogelijk geweldige logo’s te bekijken. Denk na over wat uw favorieten zo memorabel maakte.
Als je op zoek bent naar plaatsen waar je geweldige logo-ontwerpen kunt bekijken, hier is een lijst:
- Logoed: Logoed’s eenvoudige, single-page scroll laat je bladeren door een regelmatig bijgewerkte collectie van prachtige logo’s.
- Logospire: Deze enorme verzameling door gebruikers ingezonden logo-ontwerpen helpt je creatieve sappen te laten stromen.
- Brand New: Brand New is een blog die verslag doet van ontwerpen en herontwerpen van nieuwe en opmerkelijke merken in alle industrieën.
- LogoLounge: Deze blog laat grafische ontwerpers hun nieuwste logo’s uploaden. LogoLounge is misschien wel het meest bekend vanwege de publicatie van een serie boeken met kunstwerken die op de site te zien zijn geweest.
- Logo Design Love: Grafisch ontwerper David Airey stelt deze design blog samen, waarop logo’s en marketing ontwerpen van over de hele wereld worden besproken.
Design-gerelateerde hashtags: Veel social media communities gebruiken specifieke design-gerelateerde hashtags om hun grafisch ontwerp werk te laten zien. Instagram is hier bijzonder geschikt voor, gezien de visuele aard van de site. Kijk de volgende keer dat je op de ‘gram’ surft eens naar enkele van de populairdere design hashtags: #logo, #logodesigns, #logodesigner, #graphicdesign, #graphicdesigner.
3. Kies kleuren die uw merk weerspiegelen
Kleur is meer fundamenteel voor iemands perceptie van visuele stimuli dan veel mensen zich realiseren. Studies hebben zelfs aangetoond dat kleur de stemming van uw gebruikers kan beïnvloeden, waardoor het cruciaal is voor hun aankoopbeslissing.
De kleuren van uw logo komen terug op uw website, bewegwijzering in de winkel, social media-feeds, marketinge-mails en elke andere plaats waar een gebruiker met uw merk in contact komt. Er is geen kleur die universeel “beter” is, maar elke kleur zegt iets anders. U wilt er zeker van zijn dat u het juiste zegt.
Met dat in gedachten, laten we eens kijken naar de psychologische effecten van bepaalde kleuren:
Hoe maak je kleurencombinaties om voor je logo te gebruiken?
Als u kiest voor een meerkleurig logo, is het belangrijk dat u zich bewust bent van de kleuren die u samen gebruikt. Hoewel kleurentheorie vrij complex kan zijn, zijn er veel online hulpmiddelen om je te helpen snel een kleurenschema op te stellen:
- Paletton: Met Paletton’s kleurenwiel kunt u kleurenschema’s maken met eenvoudige, interactieve schuifregelaars.
- Coolors: Met Coolors kunt u willekeurige kleurharmonieën genereren, kleuren vastzetten die u in uw palet wilt houden, en andere kleuren collectief aanpassen om een volledig aanpasbaar palet te creëren. U kunt ook paletten genereren van geuploade afbeeldingen.
- Colormind: Colormind is vooral goed voor webdesigners omdat het een eenvoudig te gebruiken hulpmiddel bevat voor het bereiken van leesbaarheid en kleurharmonie op webpagina’s door kleurcombinaties op dezelfde pagina in real-time te bekijken terwijl aanpassingen aan het palet worden gemaakt.
- ColorSpace: ColorSpace is het beste voor ontwikkelaars, omdat het automatisch CSS-code genereert om het kleurenpalet dat u aan het maken bent op te nemen op uw webpagina.
- Canva’s kleurenpalet generator: Canva genereert kleurenschema’s willekeurig of van afbeeldingen. Maar wat Canva’s tool uniek maakt is de mogelijkheid om naar kleurpaletten te zoeken via trefwoorden.
4. Select a typeface
Uw logo bevat misschien geen tekst, maar een groot deel van uw grafisch ontwerp wel, met inbegrip van uw webteksten, bewegwijzering en een groot aantal andere merkmaterialen. Omwille van de consistentie is het belangrijk om te overwegen welke lettertypes uw merk van plan is te gebruiken bij het ontwerpen van uw logo, zelfs als u ze niet in het logo zelf gebruikt.
Typeface vs. font
De termen “lettertype” en “font” worden in de meeste contexten door elkaar gebruikt, dus men gaat er vaak van uit dat het synoniemen zijn. Er is echter een belangrijk onderscheid: een lettertype is een karakteristiek geheel van typografische symbolen en tekens, vaak verdeeld in varianten, zoals Cursief en Vet. Elk van deze sets varianten is een lettertype.
5. Ontwerp verschillende ruwe versies
Bij LawnPure zijn we tijdens het logo-ontwikkelingsproces begonnen met brainstormen over het lettertype van ons merk. Het merk LawnPure beschouwt zichzelf als innovatief, modern en futuristisch, dus klassieke lettertypes voelden niet goed aan. Meer dramatische lettertypes werkten ook niet met ons merk – LawnPure is kalm, als vers gras op een warme zomerdag.
We besloten te spelen met een aantal rustige, moderne lettertypes om te zien waar we op uitkwamen:
6. Vraag om feedback
Het creatieve proces is voor iedereen anders. Sommigen beginnen met schetsen, terwijl anderen meteen met Adobe Illustrator aan de slag gaan. De ontwerpfase gaat gepaard met veel vallen en opstaan, dus laat je niet ontmoedigen als dingen niet werken.
Op een gegeven moment krijg je het gevoel dat je letters niet meer kunt onderscheiden van vormen of goede van slechte logo’s. Wanneer dit gebeurt, kan het tijd zijn voor feedback. Feedback is ongelooflijk belangrijk in het creatieve proces, omdat het de enige methode is die ontwerpers hebben om hun ideeën te “testen”.
Je kunt van bijna iedereen feedback krijgen, maar zorg ervoor dat je niet van één persoon afhankelijk bent. Het helpt ook als de mensen die feedback geven tot de doelgroep van je merk behoren.
Voor de beste feedback moet u specifieke vragen stellen over hoe elke persoon uw merk ziet op basis van het logo. Te horen krijgen dat uw logo “goed” of “slecht” is, zal niet helpen, maar weten hoe uw merk overkomt wel.
Hier zijn enkele ideeën voor vragen die u kunt stellen als u feedback wilt:
- Wat is het eerste dat je opvalt?
- Hoe zou je mijn merk omschrijven?
- Wat is je het meest bijgebleven van het logo?
- Is er iets dat je verwart?
- Als je één aspect van het ontwerp zou kunnen verwijderen, wat zou dat dan zijn?
Het is moeilijk voor iemand om zeker te weten hoe hij in het echt op je merk zou reageren, dus vermijd vragen als: “Zou je dit kopen?” of “Is dit interessant?” Meer specifieke vragen zullen meer specifieke antwoorden en betere feedback opleveren.
Na wat te hebben gerommeld met het logo van LawnPure, hadden we een ontwerp dat klaar was voor feedback:
7. Polijst uw winnend ontwerp
Met behulp van ons geselecteerde lettertype, spelden we de naam van het merk en tekenden we vervolgens grassprieten die zouden dienen als de “W”. Het ding over logo ontwerp is dat wanneer je urenlang nauwgezet aanpassingen maakt aan dezelfde afbeelding, je je greep kunt verliezen op wat het logo in de eerste plaats goed maakte.
Als je feedback verzamelt, zal de kracht van je ontwerpen duidelijker worden. Je zult delen van je ontwerp opmerken die misschien niet blijven hangen zoals je dacht dat ze zouden doen. Ondertussen zullen aspecten waar je geen seconde over hebt nagedacht, zeer succesvol blijken te zijn. Feedback kan je verrassen.
Dit gebeurde met ons ontwerp. We waren zo lang bezig om het graslogo meer op gras te laten lijken dat we vergaten om het op een “W” te laten lijken. De meest voorkomende feedback die we kregen op ons eerste ontwerp was dat het onduidelijk was hoe je “LallnPure” moest uitspreken. We gingen terug naar de tekentafel om de dingen te verbreden.
Het tweede deel van de feedback had te maken met de kerning van de laatste “e” in LawnPure. We gebruikten de standaard spatiëring van het lettertype, maar aangezien de grootte en afmetingen aanzienlijk waren gewijzigd, leek de “e” een beetje te ver weg.
We namen de feedback, brachten de voorgestelde wijzigingen aan, en uiteindelijk was ons gepolijste logo klaar:
Hoeveel moet een logo ontwerp kosten?
Nu we hebben besproken hoe het proces van een logo ontwerp eruit ziet, is de voor de hand liggende vraag: Moet u uw eigen logo ontwerpen of een ontwerper inhuren?
Het ontwerpen van een logo dat uniek is maar ook eenvoudig genoeg om onthouden te worden is niet iets dat gemakkelijk is voor amateur-ontwerpers. Doe wat u zou doen in elk aspect van uw bedrijf en huur een professional in als u het budget hebt. Maar hoeveel moet een logo kosten?
De kosten van een logo ontwerp kunnen aanzienlijk variëren, afhankelijk van het ervaringsniveau van de ontwerper die u inhuurt. Logo’s kunnen uitzonderlijk duur, ongelooflijk goedkoop, of zelfs gratis zijn. U kunt de portfolio van een ontwerper bekijken, maar er is nog steeds geen definitieve manier om de kwaliteit van het logo dat u zult ontvangen te weten totdat het ontworpen is. Over het algemeen zijn dure logo’s van ontwerpbureaus gemaakt door professionals, maar niet elk professioneel gemaakt logo is per definitie goed.
Moet u een ontwerper inhuren of uw eigen logo ontwerpen?
Hier zijn enkele vragen die u zichzelf kunt stellen als u overweegt een ontwerper in te huren om uw logo te ontwerpen:
Heb ik het budget? Logo ontwerpen kan variëren van niets, als je een gratis online logo maker gebruikt, tot tienduizenden dollars als je werkt met een professionele ontwerper of bureau. Reken op ongeveer $50 tot $300 aan de onderkant om een redelijk ervaren ontwerper in te huren.
Kan ik het me veroorloven om geld te verspillen aan een logo dat ik niet gebruik? Wanneer u een ontwerper inhuurt, betaalt u voor hun tijd, niet voor het logo zelf. Omdat er een kans is dat het eindproduct niet aan uw verwachtingen voldoet en wordt weggegooid, onderhandelen ontwerpers en bedrijfseigenaren meestal over een “kill fee”; een bedrag dat wordt betaald aan de ontwerper, ongeacht of het logo wordt gebruikt of niet. Houd dit in gedachten bij het budgetteren en zorg ervoor dat u rekening houdt met eventuele “kill fees”.
Hoeveel tijd kan ik besteden aan het ontwerpen van een logo? Bij het ontwerpen van een logo komt meer kijken dan alleen maar zitten en wachten op een “eureka” moment. Het proces is meestal een gezamenlijk proces, waarbij ontwerpers u verschillende ruwe opties presenteren en vertrouwen op uw feedback om hun werk te herzien.
Heb ik een goed oog voor ontwerp? Logo’s ontwerpen is niet gemakkelijk. Als dat zo was, zou je niet overwegen een ontwerper in te huren. Sommige bedrijfseigenaren blinken uit in het verwoorden van hun merkwaarden, maar hebben moeite met het vertalen van die woorden naar een beeld. Ontwerpers daarentegen, blinken meestal uit in het vertalen van woorden naar beelden. Als uw vaardigheden beter geschikt zijn voor management dan voor creativiteit, is het inhuren van een ontwerper waarschijnlijk de juiste weg.
Een ontwerper inhuren
Als u besluit dat u met een professional wilt werken, helpen wij u graag met het ontwerpen van uw logo. Neem een kijkje in ons portfolio!
Kies je toch niet voor Logonest? Houd deze punten dan in gedachte:
- Voer een achtergrond controle uit en let op de veiligheid. De overgrote meerderheid van de gebruikers op freelance websites zijn goede artiesten die geld willen verdienen met wat ze leuk vinden. Maar in zeldzame gevallen reageren frauduleuze kandidaten op vacatures met de bedoeling om gebruikers op te lichten. Controleer altijd de accountpagina van de freelancer voor hun portfolio en beoordelingen van vorige werkgevers om zeker te zijn van de kwaliteit van hun werk. Communiceer altijd schriftelijk. Geef nooit persoonlijke financiële informatie of wachtwoorden van accounts aan uw freelancer.
- Geef voorbeelden van logo’s en zo veel mogelijk details. Als er een specifieke look is die je wilt nabootsen, geef dan een paar voorbeelden. Grafische ontwerpers hebben de neiging om visueel te leren, wat betekent dat het het makkelijkst zal zijn om hen te laten zien wat je wilt in plaats van het hen te vertellen.
- Geef een realistisch tijdsbestek. Respecteer het creatieve proces en begrijp dat het uiteindelijke product een paar ontwerpen en feedbacksessies nodig kan hebben voordat het zichzelf openbaart. Korte termijnen geven zal resulteren in een logo dat gehaast en onvolledig aanvoelt.
- Geef feedback die duidelijk, beknopt, specifiek en eerlijk is. Het minst nuttige wat je kunt zeggen over een ontwerp is dat het “goed” of “slecht” is, want geen van beide zegt iets over wat werkt in het ontwerp en wat niet. Doe geen vage verzoeken zoals “Kun je het wat hipper maken?” of geef abstracte doelen zoals “Probeer de tijdloze geest van ons merk te vangen.” Probeer in plaats daarvan vast te stellen wat het meest memorabel is aan het ontwerp en wat eruit kan worden gehaald.
- Geef uw ontwerper geen micromanagement. Budgeteer genoeg tijd voor logo ontwerp, feedback en revisies. Het is niet nodig om uw ontwerper te controleren tussen de ontwerpen door of hem in de gaten te houden terwijl hij aan het werk is. Voortdurend contact opnemen met een freelancer wekt de indruk dat u hem niet vertrouwt om kwaliteitswerk te leveren of dat u zijn expertise als ontwerper niet respecteert.
- Verwacht niet dat ze gratis werk leveren. Vraag freelancers niet om “een aanvraag” met origineel werk als je niet van plan bent om hen te betalen. Vraag niet om “gratis monsters”, “snelle revisies” of “kleine gunsten”. Verwacht niet te betalen met “exposure,” “ervaring,” of “de kans om een geweldige portfolio op te bouwen.” Deze aanpak is onethisch en zal bijna altijd resulteren in werk van lage kwaliteit.
Benieuwd naar wat iemand huren kost? Lees hier wat een logo laten ontwerpen kost.
Gratis (of goedkoop) een logo ontwerpen
In de opstartfase van uw bedrijf is het misschien niet haalbaar om een nieuwe werknemer aan te nemen, zelfs niet een freelancer. In dat geval hebt u twee opties: uw eigen logo ontwerpen of een gratis online logogenerator gebruiken.
Veelgemaakte fouten bij het ontwerpen van logo’s vermijden
Als er één ding is dat u uit dit alles kunt opmaken, dan is het wel dat u het belang van uw logo niet mag onderschatten.
Logo’s zijn subjectief. Hoewel er geen goede of foute manier is om er een te maken, zijn er wel veelgemaakte fouten en handige technieken om op te letten:
Houd je kleurenschema simpel. Monochromatische logo’s zijn beter aanpasbaar en het hebben van één kleur vereenvoudigt het kleurkeuzeproces. Hoe meer kleuren je gebruikt, hoe gecompliceerder de aanpassing wordt.
Maak je ontwerp niet te ingewikkeld. Stop niet te veel pictogrammen in één logo. Eenvoudige figuren zijn veel gemakkelijker over te brengen dan complexe taferelen, en de kans is groter dat ze worden onthouden. Denk aan de blijvende kracht van Apple’s iconische ontwerp of Volkswagen’s symmetrische “VW” logo.
Maak variaties van je logo in verschillende groottes en verhoudingen. Wanneer je het gaat toevoegen aan alles van websites tot pennen, zul je wensen dat je verschillende formaten had gepland.
Maak geen variaties die te verschillend zijn. Vermijd het herschikken van te veel elementen en verander het ontwerp niet.
Doe onderzoek naar logo’s en laat je inspireren door andere merken, vooral die in jouw branche.
Imiteer logo’s niet te veel. Dat is niet alleen plagiaat, maar het belemmert ook de kans dat jouw logo opvalt. Lees hier meer over wanneer een logo plagiaat is en hoe je dit voorkomt.
Wees eigentijds. Zelfs als je merk een meer “klassiek” karakter heeft, zal het nog steeds moeten concurreren in de moderne wereld. Veel merken putten uit klassieke ontwerpkenmerken, maar het volledig negeren van decennia ontwerptheorie zal vervreemdend werken.
Wees niet te trendy. Logo’s die gemaakt zijn in een tijdperk dat geobsedeerd is door specifieke kleuren, ontwerpen of esthetiek worden snel gedateerd. Het originele logo van de Toronto Raptors bijvoorbeeld werd ontworpen in 1994, in een tijd dat felle pastelkleuren, scherpe hoekige ontwerpen en Jurassic Park op het hoogtepunt van hun populariteit waren. De initiële verkoop van merchandise was hoog, maar het logo raakte snel gedateerd en na een paar kleine aanpassingen werd het uiteindelijk in 2014 uit de verkoop gehaald.
Creëer een logo waar u zich goed bij voelt
Sterke, gedenkwaardige merken hebben vaak sterke, gedenkwaardige logo’s. Het lijkt misschien veel werk om dit proces te doorlopen om een eenvoudige afbeelding te creëren, maar als je bedenkt dat het ontwerp voor de lange termijn aan je merk gekoppeld zal zijn, is het de moeite waard.
Elk groot merk is klein begonnen. U hoeft niet in te boeten op kwaliteit ontwerp alleen maar omdat je in de opstartfase van uw bedrijf. Het idee om je eigen logo te ontwerpen kan in het begin ontmoedigend hebben geleken, maar nu, met een beter begrip van de principes van ontwerp en de stappen die betrokken zijn bij het proces, ben je hopelijk beter uitgerust om het jouwe met vertrouwen te creëren.